Tiivisteet auto
Termostaatin tiiviste: Yleiset viat ja niiden merkit
- Kuluminen ja elastisuuden katoaminen.
- Jäähdytysnestettä vuotaa termostaatin kiinnityskohdasta.
- Jäähdytysnesteen kulutus kasvaa.
- Moottorin lämpötila kasvaa.
- Termaaliset ja mekaaniset vauriot.
- Ilmalukkoja jäähdytysjärjestelmässä.
- Moottori ylikuumenee.
- Moottorin osiin ilmestyy vaaleanpunertavia jäähdytysnestetahroja.
Kuinka vaihtaa termostaatin tiiviste?
Termostaatin tiiviste on kulutustavara, jota ei voida korjata, kuten mikä tahansa muu osa, joka ylläpitää auton järjestelmän osien ilmatiiviyttä, kuten esimerkiksi ruiskutussuuttimen tiiviste, tasauspyörästön tiiviste jne. Termostaatin tiiviste tulee vaihtaa, jos siinä on vikaa.
Se, pystyykö osan vaihtamaan itsenäisesti, riippuu jäähdytysjärjestelmän rakenteesta ja termostaatin sijainnista. Jos se sijaitsee suoraan vesipumpun vieressä, sen vaihtaminen on monimutkaisempaa, jolloin tarvitaan erityisiä työkaluja ja taitoja. Tässä tapauksessa sinun tulee viedä auto huoltamolle.
Jos termostaatti on kiinni lähellä sylinterinkannen ulostuloa, tiiviste voidaan korjata yksin. Työjärjestys saattaa vaihdella eri automallien välillä, mutta yleisesti ottaen sinun tulee toimia seuraavasti:
- Valuta jäähdytysneste säiliöön.
- Avaa mutterit, jotka kiinnittävät termostaatin koteloinnin.
- Irrota kotelointi. Poista viallinen tiivisterengas.
- Asenna uusi rengas.
- Asenna kotelo paikoilleen käsitellen sen tiivisteaineella ja kiristäen sen kiinnikkeet.
- Täytä jäähdytysnesteellä.
- Käynnistä moottori ja varmista, ettei jäähdytysnestettä vuoda.
Moottoritilassa sijaitsevien osien, kuten termostaatin, öljynsuodattimen kotelon tai vaihdelaatikon, tiivisteet tulee vaihtaa vasta, kun moottori on jäähtynyt.
Tiivisteet tiedot
Joka polttomoottorin yksi tärkeimmistä elementeistä on tiiviste sylinterikannen ja moottorirungon välillä. Litroissa esitetyn moottoritehon lisäämisen nykyaikaiset tendenssit pakottavat valmistajia jatkuvasti modernisoida ja kehittää tuotteitaan. Sylinterikannen tiivisteiden on tiukasti suljetettava polttokammio kaasuista ja samanaikaisesti luotettavasti tiivistää jäähdytysnesteen öljykanavat. Ylikuumeneminen on tiivisteiden yksi merkittävistä vaurioitumisen syistä. Ei asia ole vain niissä: ylikuumenemisen aikana usein muuttaa muotoaan sylinterikansi ja joskus itse moottorirunko.
Ensi vuorossa kärsi tietenkin sylinterikansi. Polttokammion eri paikoissa halkeamien syntymistä aiheuttavan paikallisen ylikuumenemisen lisäksi sylinerikannen yleiskuumeneminen aiheuttaa tiivisteen puristumisen lisäämistä, koska kannen alumiiniseos laajenee enemmän kuin teräspultit. Nykyaikanamme sylinterikannen tiivisteille asetetaan sellaisia vaatimuksia, kuten luotettava ja pitkäaikainen makro- ja mikrotiiviys, sellaisten aineiden kuten kaasun, veden ja jäähdytysnesteen vastustuskyky, lämpötilaero- ja polton korkeiden paineiden kestävyys, liittymisen paikassa kestävyys siirtymää ja aukeamista vastaan, kiristysvoimien kestävyys ruuvien pulttaamisessa.
Jos sylinterikansi on mennyt rikki, niin ei kannata heti mennä palvelukeskukseen tai erikoisliikkeeseen. Aluksi käy verkkokaupassamme. Täältä löydät kaikki tarvittavat varaosat autollesi. Myös meillä löytyy vesipumppu, äänenvaimennin ja moni muuta. Tilatessasi meiltä säästät aikaa ja rahaa.
Tiivisteet: Myydyimmät
- Materiaali: NBR (nitriili-butadi-kumi)
- Pituus (mm): 422
- Leveys (mm): 219,0
- Tila: Täysin
- Tila: Täysin
- Tila: Täysin
- Materiaali: ACM (polyakryyli-kautsu)
- Tarvittava kappalemäärä: 4
- Asennuspuoli: Sisempi
- Tila: Täysin
- Sisäläpimitta [mm]: 18
- Läpimitta [mm]: 40
- Materiaali: ACM (polyakryyli-kautsu)
- Tila: Täysin
- Materiaali: Kumi
- OE-numerolle: 038 103 483 D
- Paino [kg]: 0,07
- Tila: Täysin
- Materiaali: ACM (polyakryyli-kautsu)
- Paksuus [mm]: 5,3
- OE-numerolle: 03C 103 196
- Tila: Täysin
- Tuotetariffinumero: 8409919990
- Tila: Täysin