Kaasuläppäkotelo auto
Kuristin: yleiset viat ja niiden merkit
- Kuristusventtiilin asentoanturin hajoaminen.
- Moottori sammuu vaihteita vaihdettaessa.
- Auto nykii kiihdytettäessä.
- Pakokaasu on mustaa ja haisee vahvasti bensiiniltä.
- Moottori toimii epävakaasti tyhjäkäynnillä.
- Moottorin merkkivalo syttyy.
- Moottori pamahtelee toistuvasti.
- Imusarja tai vaimennin poksuu.
- Moottorin käynnistyksessä ilmenee ongelmia.
- Likaantuminen.
- Polttoaineen kulutus kasvaa.
- Moottorin teho laskee.
- Moottorin toiminnassa ilmenee vikoja ja viiveitä.
- Moottori sammuu, jos kaasupoljinta painetaan äkillisesti.
- Kaasupoljin jumiutuu.
Kuinka korjata tai vaihtaa kuristin?
Korjataksesi yllä mainitut auton viat, on suositeltavaa puhdistaa kuristin. Tämä toimenpide joudutaan yleensä suorittamaan vain 100 000 ajokilometrin välein ja myös ajoneuvon valmistajan suositusten mukaisesti.
Puhdistaminen on helppoa, ja jokainen auton omistaja pystyy sen tekemään. Tarvitset standardisarjan kiintoavaimia ja ruuvimeisseleitä, liinan ja erityistä puhdistusainetta. On erittäin tärkeää käyttää pehmeitä materiaaleja harjojen sijaan, eikä puhdistamiseen saa käyttää liiallista voimaa.
Puhdistaaksesi kuristimen sinun tulee ensin irrottaa se. Irrotus saattaa tapahtua eri automalleissa erilailla, joten sinun tulee tutustua auton tekniseen dokumentaatioon etukäteen. Pohjimmiltaan osan irrottaminen tapahtuu seuraavasti:
- Jos auton rakenteessa jäähdytysnestettä syöttyy kuristimeen, irrota syöttöletkut ja tuki ne pultilla tai tulpalla.
- Irrota johdot kuristusventtiilin asentoanturista.
- Irrota kampikammion ilmastointiletku ilmansyöttömuhvista.
- Löystä ilmansyöttömuhvin kiinnikkeet ja irrota se kuristimen sisääntulosta.
- Irrota johdotukset tyhjäkäynnin ilmanohjausventtiilistä.
- Löystä jäähdytysnesteen syöttöletkun kiinnikkeet ja irrota se kuristimen sisääntulosta.
- Irrota kuristimen käyttövaijeri (mekaanisella kuristimella varustetut autot).
- Avaa kuristimen kiinni pitävät mutterit ja irrota se.
Nyt sinun tulee puhdistaa irrotettu kuristin. Puhdista osa ja kaikki osien kanavat puhdistusaineella ja liinalla. Kiinnitä erityistä huomiota positiiviseen kampikammion ilmastointikanavaan, joka on yleensä kaikkein likaisin. Asenna puhdistamisen jälkeen osa paikoilleen ja tarkista moottorin toimivuus. Jos vikojen merkit eivät kadonneet, kuristin tulee vaihtaa uuteen yllä mainitulla tavalla.
Kaikki työt tulee suorittaa vasta, kun moottori on jäähtynyt.

Kaasuläppäkotelo tiedot
Kaasuläppäkotelo: Myydyimmät
- Käyttö: Sähköinen
- Läpimitta [mm]: 48
- Jännite (V): 12
- Tila: Täysin
- Korkeus (mm): 72
- Jännite (V): 12
- Liittimiä: 5
- Tila: Täysin
- Läpimitta [mm]: 48
- Käyttö: Elektroninen
- Liittimiä: 5
- Tila: Täysin
- Käyttö: Sähköinen
- Läpimitta [mm]: 55
- Jännite (V): 12
- Tila: Täysin
- Käyttö: Sähköinen
- Läpimitta [mm]: 54
- Jännite (V): 12
- Tila: Täysin
- Käyttö: Sähköinen
- Jännite (V): 12
- Läpimitta [mm]: 57
- Tila: Täysin
- Käyttö: Sähköinen
- Läpimitta [mm]: 48
- Jännite (V): 12
- Tila: Täysin
- Korkeus (mm): 78
- Jännite (V): 12
- Liittimiä: 4
- Tila: Täysin