Jarrupalat auto
Jarrupalat: yleiset viat ja niiden merkit
- Kuluminen.
- Jarrupala on ohentunut.
- Auton jarrutusmatka on pidentynyt ja jarrupoljin liikkuu enemmän.
- Ratissa tuntuu kolahduksia kovaa jarrutettaessa.
- Jarrutettaessa kuuluu omituisia ääniä (kolahtelua, kirskuntaa).
- Huomattavia naarmuja, halkeamia tai viiltoja on ilmestynyt osaan.
- Jarrunesteen taso on laskenut merkittävästi.
- Kitkapalojen rasvaantuminen tai likaantuminen.
- Jarrutuksen teho on heikentynyt.
- Auto ei kulje haluttuun suuntaan jarrutettaessa.
- jarrutettaessa kuuluu kirskuntaa tai vihellystä.
- Jarrupoljinta joutuu painamaan kovempaa.
- Jarrulevyyn kiinni palaminen.
- Jarrupoljin ei palaudu alkuperäiseen asentoonsa.
- Pyörä jumiutuu, minkä takia auto ei liiku.
Kuinka vaihtaa jarrupalat
Jos jarrupalat ovat hajonneet, ne on mahdoton korjata. Ne täytyy vaihtaa. Jarrupalat tulee vaihtaa pareittain akselilla. Kaikki työt tulee suorittaa vasta, kun moottori on jäähtynyt.
Vaihtoprosessi vaihtelee automalleittain ja riippuen siitä, vaihdetaanko taka- vai etujarrupalat. Yleisesti ottaen toimenpide on seuraavanlainen:
- Avaa pyörän mutterit, nosta auton runko tunkilla ja irrota rengas.
- Irrota jarrunestesäiliön korkki.
- Irrota kiinnikkeet ja ruuvaa auki satulan ohjaimet. Jos paloissa on kulumisanturit, irrota niiden kannat.
- Aseta talttapäinen ruuvimeisseli palojen väliin ja pura ne sen avulla. Puhdista kiinnityskohta läpikotaisin.
- Asenna uudet palat. Lisää satuloiden ohjaimiin erityistä voiteluainetta. Muista varoa, ettei voiteluainetta päädy paloihin.
- Kiinnitä osat paikoilleen vastakkaisessa järjestyksessä.
Jarrupalat tiedot
Rumpujarru on jarrujärjestelmän tyyppi, joka muodostuu pyörivästä rummusta ja jarrutusta saadaan aikaan painamalla jarrupaloja rumpua vasten. Jarrupalat on valmistettu metallisista puolikuun muotoisista elementeistä, joiden pinnalle on kiinnitetty asbestinpohjainen pala. Yhdellä paloista on seisontajarru. Epäilemättä jarrupalat ovat tärkeimpiä tarvikkeita autossa. Koska niiden laadusta ja luotettavuudesta riippuu liikenneturvallisuus. Laadullisille jarrupaloille on asetettu tiettyjä vaatimuksia, joita on noudatettava tarkasti. Jarrutuksen tehokkuuden pysyvyys. Riippumatta työtilasta, jossa käytetään jarruja. Jopa muutaman äärimmäisen jarrutuksen jälkeen suurella nopeudella jarrupalojen ei pitäisi vähentää tehokkuutta.
Suhteellisen pitkä käyttöikä. Jos autosi jarrupalat jarruttavat hyvin, mutta niitä täytyy vaihtaa aina muutaman tuhannen kilometrin päästä, niin ne pelkästään eivät vetele. Monessa kohdin niiden käyttöikä tietenkin riippuu monista tekijöistä, suuressa määrin kuljettajan yksittäisestä ajotavasta.
Jos huomaat, että kolmen tuhannen kilometrin päästä täytyy vaihtaa jarrupaloja, niin se lainkaan ei tarkoita, että olet äärimmäisen kova kuljettaja. Varmasti käytät huonoja jarrupaloja. Jarrupalojen hellävarainen käyttäytyminen jarrulevyjä kohtaan. Koska jarrulevyt ovat paljon kalliimpia kuin joukko jarrupalojen sarja, on viisasta käyttää tällaisia jarrupaloja, joiden vaihdon yhteydessä täytyisi vaihtaa jarrulevysarja.
Optimaalinen hinta. Hyvin usein kuljettajat yrittävät säästää rahaa ja löytää jarrupaloja tuntemattomalta valmistajalta vaikka naurettavalla hinnalla. Kuitenkin tämä säästö on aivan merkityksetön. Se tapahtuu siitä, että laadusta maksetaan ja halvat jarrupalat eivät vastaa yhtäkään edellä mainituista perusteista, tietenkin lukuun ottamatta viimeinen. Parhaan hinnan jarrupaloja voi ostaa meidän verkkokaupastamme, samoin kuin muut autonosat: pyörän laakerisarja, kiertokanki, yhdistystanko, jarruletku tai äänenvaimennin.
Jarrupalat: Myydyimmät
- Asennuspuoli: Etuakseli
- Kulumisenilmaisimen liitos: Sis. kulumisenilmaisimen, Kulumisenilmaisemelle
- Määräyksikkö: Akselisarja
- Tila: Täysin
- Asennuspuoli: Taka-akseli
- Kulumisenilmaisimen liitos: akustisella kulumavaroittimella
- Määräyksikkö: Akselisarja
- Tila: Täysin
- Asennuspuoli: Taka-akseli
- Määräyksikkö: Akselisarja
- Kulumisenilmaisimen liitos: Ilman kulumisenilmaisinta
- Tila: Täysin
- Asennuspuoli: Taka-akseli
- Kulumisenilmaisimen liitos: Kulumisenilmaisemelle
- Määräyksikkö: Akselisarja
- Tila: Täysin
- Asennuspuoli: Etuakseli
- Kulumisenilmaisimen liitos: Ilman kulumisenilmaisinta, Ei kulumisenilmaisimelle
- Määräyksikkö: Akselisarja
- Tila: Täysin
- Asennuspuoli: Etuakseli
- Kulumisenilmaisimen liitos: Sis. kulumisenilmaisimen, kulumisanturilla
- Määräyksikkö: Akselisarja
- Tila: Täysin
- Määräyksikkö: Akselisarja
- Korkeus (mm): 52,9
- Leveys (mm): 87
- Tila: Täysin
- Tuotelinja: Prime
- Kulumisenilmaisimen liitos: Sis. kulumisenilmaisimen
- Määräyksikkö: Akselisarja
- Tila: Täysin