Virranjakaja auto
Sytytysjärjestelmän virranjakaja: yleiset viat ja niiden merkit
- Sytytysjärjestelmän virranjakajan roottorin palaminen.
- Moottori ei käynnisty.
- Männän navoista kuuluu kalsketta kiihdytettäessä.
- Moottori sammuu yhtäkkiä ajon aikana.
- Moottorin teho heikkenee.
- Moottorin kierrosnopeuden häiriöt.
- Oikosulku tai liitosten hapettuminen.
- Polttoaineen kulutus kasvaa merkittävästi.
- Moottorissa esiintyy toimintahäiriöitä.
- Moottorin kiihtyvyys heikkenee.
- Osien mekaaniset vauriot ja kuluminen.
- Auto nykii odottamattomasti ajon aikana.
- Moottori toimii epävakaasti tyhjäkäynnillä.
- Kierrosnopeusmittarin osoitin värisee (autoissa, joissa sellainen on).
- Vaimentimesta ja imusarjasta kuuluu naputusta.
- Moottorissa esiintyy toimintahäiriöitä.
Kuinka korjata tai vaihtaa sytytysjärjestelmän virranjakaja?
Auton sytytysjärjestelmän virranjakajan osat tulee tarkistaa keskimäärin 10 000 ajokilometrin välein. Jos yllä mainittuja vikojen merkkejä ilmenee, koko osaa ei tarvitse vaihtaa, vaan voit vaihtaa vain viallisen osan. Roottorin ja korkin liitokset kuluvat ja vaurioituvat eniten.
Löytääksesi vikojen syyn, sytytysjrjestelmän virranjakaja tulee irrottaa, purkaa ja tarkistaa silmämääräisesti. Irrottaminen ja purkaminen onnistuu yksin. Eri automallien työvaiheet saattavat erota toisistaan, joten sinun tulee lukea auton tekninen dokumentaatio ennen työn aloittamista. Irrottaminen tapahtuu seuraavasti:
- Irrota akun negatiivinen napa.
- Kiinnitä huomiota osan ja sytytystulpan johtojen asentoon. Tee tarvittaessa merkintöjä pitääksesi kaikki ennallaan myöhemmässä kokoamisvaiheessa.
- Irrota johdot sytytystulpista ja sytytyskäämi sytytysjärjestelmän virranjakajan korkista.
- Irrota imuregulaattorin letku.
- Irrota kiinnikepultit sytytysjärjestelmän virranjakajan sivuilta ja keskeltä ja irrota se.
Sitten vaihdetaan sytytysjärjestelmän virranjakajan osat, jotka aiheuttavat sen toimimattomuuden. Jos vian syy on liittimien hapettuminen, ne voidaan puhdistaa kuivalla liinalla ja erityisellä puhdistusaineella. Jos mekanismin korkki tai sytytysjärjestelmän virranjakajan roottori ovat vaurioituneita, sinun tulee toimia seuraavasti:
- Ruuvaa auki kaksi pulttia, jotka kiinnittävät korkin, ja irrottaa johdot siitä.
- Vedä roottorista ja irrota se akselista.
- Asenna uusi sytytysjärjestelmän roottori ja asenna uusi korkki.
- Kokoa sytytysjärjestelmän virranjakaja vastakkaisessa järjestyksessä.

Virranjakaja tiedot
Virranjakaja: Myydyimmät
- Tila: Täysin
- Tila: Täysin
- Valmistaja rajaus: BOSCH
- Tila: Täysin
- Valmistaja rajaus: System BOSCH
- Tila: Täysin
- Valmistaja rajaus: MARELLI
- Tila: Täysin
- Materiaali: NBR (nitriili-butadi-kumi)
- Sisäläpimitta [mm]: 65
- Läpimitta [mm]: 70
- Tila: Täysin
- Kondensaattorikapasiteetti: 0,25
- Tila: Täysin
- Tila: Täysin