Sytytyspuola auto
Sytytyspuola: yleisiä vikoja ja niiden merkkejä
- Ylikuumeneminen
- Moottorin käynnistyksessä on ongelmia ja joskus se ei käynnisty ollenkaan.
- Moottorin toiminta on epävakaata joutokäynnillä.
- Moottorin teho laskee ja polttoaineen kulutus kasvaa.
- Käämin oikosulku
- Moottorin toiminta on epävakaata, erityisesti kylmällä tai kostealla säällä.
- ”Check Engine” merkkivalo aktivoituu kojelaudassa.
- Moottorin toiminnassa esiintyy virheitä kun kaasupoljinta painetaan terävästi.
Miten sytytyspuola korjataan?
Jos osa hajoaa, se on vaihdettava välittömästi. Ajaminen viallisella sytytyspuolalla voi johtaa moottorin ylikuumenemiseen, mikä on varsin haitallista autolle. Sytytyspuolan vaihtaminen voidaan tehdä omatoimisesti, mutta vain, jos on kokemusta auton huollosta. Muuten on parempi ottaa yhteyttä huoltokorjaamoon. Komponentin vaihdon työvaiheet ovat:
- Katkaise virta ja odota, että moottori jäähtyy.
- Katkaise virransyöttö akusta.
- Irrota sytytyspuolalta tulevat johdot. Muista tai merkitse niiden paikat, jottei tule asennusvirheitä.
- Kierrä auki mutterit, jotka kiinnittävät puolan, vedä ja poista se kotelostaan.
- Asenna uusi komponentti, kiinnitä se muttereiden avulla ja yhdistä johdot.
- Kiinnitä miinusnapa akkuun.
Sammuta moottori ennen huoltamista.
Irroita kaapeli akun miinusnavasta.
Tarkasta sytytystulppien, niiden kuilujen, ja napojen kunto huolellisesti sytytyspuolaa vaihtaessa.
Käytä sytytyspuolan vaihtamiseen erikoistyökaluja tehdäksesi sen kätevästi ja turvallisesti.
Irroita osa mahdollisimman varovasti ettei sytytyspuolan tulppa vaurioudu
Keskimääräinen käyttöikä: 110 000–140 000 km.
Tyyppejä:
- Rakenteen mukaan:
- yleiset sytytyspuolat;
- yksipäiset sytytyspuolat;
- kaksipäiset sytytyspuolat.
Sytytyspuola tiedot
Sytytyspuola on sytytysjärjestelmän elementti, jota käytetään akulta tai laturilta tulevan matalan jännitteen muuntamiseksi korkeaksi jännitteeksi. Sytytyspuola on muuntaja, jolla on korkea jännitteiden suhde, samalla suhteen kasvaessa lisääntyy toisiojännite. Samaan aikaan jännitteiden suhteen kasvu aiheuttaa muuntajan mittojen lisäystä. Sen lisäksi toisiokäämissä pitäisi olla sellaisia ominaisuuksia, jotka turvaavat tarvittavaa virtaa, huippujännitettä ja kipinän kestoa ja sitä, että sen on nopeasti ladata jännitteen myöhempää palauttamista sytytystulpille.
Sytytyspulia on kolme tyyppiä: yhden sytytystulpan pula, jossa järjestelmässä ei ole sytytyksen jakoa, yhden kipinän sytytyspuola ja sytytyspuola kahdelle sytytystulpalle. Tärkein vaatimus tässä osassa on pikalataus jännitteen siirrettäväksi sytytystulpille, mikä on tärkeää sellaisen mekanismin kuten kampiakselin suurilla nopeuksilla. Sytytyskelat öljy- tai bitumieristyksineen metallikotelossa yhä useamman korvaavat sytytyspuolia epoksihartsissa.
Nämä sytytyspuolat tarjoavat enemmän joustavuutta geometristen mittojen (ne voisivat olla pienempiä), tyyppien ja sähköliittimien määrän valittaessa sekä paremmin kestävät tärinää ja niillä on pieni massa.
Kuormituksen tasainen jako eristyselementtien keskellä sekä korkea dielektrinen vastus sallivat pienentää sytytyspuolan mitat ja sijoittaa käämikerrosten välille folio- paperieristeitä. Samalla käämin omakapasitanssi myös pienenee. Yhden ja kahden sytytystulpan sytytyspuolia käytetään vaihtoehtona yleisimmille sytytysjakojärjestelmille; näitä sytytyspuolia käytetään järjestelmissä ilman sytytyksen jakoa.
Mitä tahansa varaosia ja sen tyyppejä on sinulla aina valtavassa valikoimassa. Käytettävissäsi on ei vain jälleenmyyjäkauppoja ja palvelukeskuksia vaan myös verkkokauppoja. Valtavan valikoiman lisäksi saat erinomaisen hinnan ja nopean toimituksen. Sekin ei riipu siitä, mitä varaosia tarvitset: painelaakeria, sytytysjärjestelmiä tai laippaa.
Sytytyspuola: Myydyimmät
- Pistokoskettimien lukumäärä: 3
- Liittimiä: 1
- Tarvittava kappalemäärä: 4
- Tila: Täysin
- Pistokoskettimien lukumäärä: 3
- Liittimiä: 1
- Puola-sytytysjärjestelmä: Täyselektroniselle sytytykselle (TES)
- Tila: Täysin
- Puola-sytytysjärjestelmä: Täyselektroniselle sytytykselle (TES)
- Paino [kg]: 1,750
- Sytytystulpan kosketin: Sytytystulppakoskettimella
- Tila: Täysin
- Pistokoskettimien lukumäärä: 2
- Sytytyspuola: Liitäntä SAE
- Sisään/ulosmeno aukkojen lukumäärä: 1
- Tila: Täysin
- Nimellisjännite (V): 14
- Tila: Täysin
- Pistokoskettimien lukumäärä: 4
- Sytytyspuola: Liitäntä SAE
- Sisään/ulosmeno aukkojen lukumäärä: 1
- Tila: Täysin
- Pistokoskettimien lukumäärä: 4
- Sytytyspuola: Liitäntä SAE
- Sisään/ulosmeno aukkojen lukumäärä: 1
- Tila: Täysin
- Pistokoskettimien lukumäärä: 3
- Sytytyspuola: Liitäntä SAE
- Sisään/ulosmeno aukkojen lukumäärä: 1
- Tila: Täysin