Pyöränpultit auto
Pyörän lukko pultit ja -mutterit: yleisimmät viat ja niiden oireet
- Vääntyminen
- Pyörää heilutettaessa näkyy välystä.
- Runko täriseen tietyn pyörän kohdalta ajon aikana.
- Korroosio
- Kiinnikkeiden avaamisessa on ongelmia.
- Pyörässä on välystä ja ajon aikana kuluu vieraita ääniä.
- Kiinnikkeiden avaamisesta kuuluu rahisevaa ääntä.
- Kuluminen tai kierteiden irtoaminen
- Pyörä kiinnittyy löysästi.
- Joissakin tapauksissa pyörä voi irrota ajon aikana.
- Kiinnittimen avaaminen on mahdotonta.
Miten lukkopultit ja –mutterit korjataan tai vaihdetaan?
Jos korroosioituminen on varhaisessa vaiheessa ja ruostetäplät eivät ole merkittäviä, pyörän pultit tai mutterit voidaan puhdistaa metalliharjalla tai hiekkapuhaltamalla ja suihkuttaa osat erityisellä ruostumisenestorasvalla. Kuluneiden osien korjaaminen tai kierteiden uudelleen poraaminen ei missään nimessä ole suositeltavaa, esimerkiksi koska kyseiset kiinnikkeet eivät takaa pyörän luotettavaa kiinnitystä ja niiden käyttö voi aiheuttaa liikenneonnettomuuden.
Jos kuluminen tai vahingot ovat merkittäviä, pyörien mutterit tai pultit on vaihdettava välittömästi. Jokainen auton omistaja voi tehdä sen itse. Vaihdon työvaiheet ovat:
- Aseta auto tasaiselle pinnalle ja löysää pyörän pultteja tai muttereita.
- Nosta auto ylös tunkilla.
- Ruuvaa auki kiinnikkeet.
- Irrota pyörä ja tarkasta kiinnikkeiden asennuspaikka korroosion varalta. Puhdista pinta tarvittaessa.
- Asenna pyörä paikoilleen, asenna pyörän kiinnikkeet, joihin on lisätty ruosteenestoainetta ja sitten kierrä ne kiinni löysästi. Muista, että öljyn ja grafiitti rasvojen käyttö on kiellettyä, koska ne voivat mahdollistaa tahattoman auki kiertymisen.
- Laske auto maahan, kiristä kiinnikkeet.
Auton pulttien tai muttereiden kiristämiseen on suositeltavaa käyttää momenttiavainta, jotta vältetään ali- tai ylikiristäminen. Lisäksi on suositeltavaa kiertää ne kiinnin tietyssä järjestyksessä, sillä muuten on olemassa riski siitä, että pyörä jää virheelliseen asentoon. Tämä työvaihe vaihtelee eri mallisten autojen välillä ja riippuen pulttien tai muttereiden määrästä. Tiedot kiristämisen järjestyksestä ja oikeasta vääntömomentista on kirjattu ajoneuvon käsikirjaan.
Yleensä vain rikkinäinen osa korvataan.
Noudata autonvalmistajan suosittelemaa kiristysmomenttia.Käytä sitä vääntömomentti-avaimella.
Käytä pyöränmutterien erityistä rasva-ainetta asennuksen aikana.
Tyypit:
- Kiinnittimien alaosan muodon mukaan
- tasaisella pinnalla;
- kartiomaisella pinnalla;
- pallomaisella pinnalla.
- Mutterin pään mukaan
- avoin;
- umpinainen.
- Materiaalin mukaan:
- teräksiset;
- titaaniset;
- alumiiniset.
- Suojapinnoitus tyypin mukaan:
- ilman pinnoitetta;
- sinkkipinnoitteella;
- kromipinnoitteela;
- nikkelipinnoitteella.

Pyöränpultit & pyöränmutterit tiedot
Pyöränpultit & pyöränmutterit: Myydyimmät
- Avainväli: 17
- Pituus (mm): 52
- Kierteen pituus (mm): 27
- Tila: Täysin
- Avainväli: 21
- Sisäkierre (mm): M12 x 1,5
- Pyörän kiinnitys: Kartiolaippa F
- Tila: Täysin
- Avainväli: 19
- Pyörän kiinnitys: Kartiolaippa F
- Asennuspuoli: Etuakseli, Taka-akseli
- Tila: Täysin
- Avainväli: 21
- Asennuspuoli: Etuakseli, Taka-akseli
- Kierremitta: M12 x 1,25
- Tila: Täysin
- Avainväli: 19
- Pyörän kiinnitys: Kartiolaippa F
- Kierremitta: M12 x 1,25
- Tila: Täysin
- Avainväli: 17
- Pituus (mm): 48
- Kierteen pituus (mm): 27
- Tila: Täysin
- Avainväli: 17
- Pituus (mm): 48
- Kierteen pituus (mm): 27
- Tila: Täysin
- Ruuvikannan korkeus [mm]: 19
- Avainväli: 17
- Kierremitta: M14 x 1,5
- Tila: Täysin