Raidetanko auto
Raidetangon kokoonpano: yleisiä vikoja ja vikojen tunnusmerkit
- Vääntyminen.
- Ratti heiluu ajon aikana.
- Osan kohdalta kuuluu epätavallisia ääniä ajon aikana.
- Ratin vapaa liike on lisääntynyt.
- Auton kulkusuunta muuttuu yhtäkkisesti.
- Nivelen kuluminen.
- Kun rattia käännetään, kuuluu koputusta.
- Ratin vapaa liike on lisääntynyt.
- Auto viettää suoralla liikeradalla.
- Auton kääntösäde ei vastaa alkuperäistä.
Miten raidetangon kokoonpano vaihdetaan?
Jos se on vääntynyt tai siinä on suuria vaurioita, osa on vaihdettava. Ota huomioon, että vaihtaminen on työlästä ja lisäksi vaihtamisen työvaiheet vaihtelevat eri merkkisten autojen välillä. Jos sinulla ei ole tarvittavia tietoja ja kokemusta, kannattaa ottaa yhteyttä autokorjaamoon. Asennuksen yhteydessä tehdyt virheet rikkovat muita autonosia.
Raidetanko tiedot
Ohjausjärjestelmä on ehkä joka auton yksi tärkeimmistä mekanismeista, jonka avulla kuljettaja voi muuttaa liikkeen auton oman harkintansa mukaan. Ohjausjärjestelmä kaikkien osien häiriötön ja harmoninen toiminta varmistaa turvallisen ja mukavan jaon jopa kaikkein arvaamattoman kelin oloissa.
Ohjausjärjestelmässä päärooli kuuluu ohjaustangoille. Ne on varustettu ohjauskärjillä, jotka turvaavat ohjauspyörän käytön osien sekä kääntövipujen toimintaa. Näiden osien kunto takaa ohjaajalle auton ohjausjärjestelmän moitteettoman toiminnan. Ohjaustanko on laite, joka on tarkoitettu kääntämään etupyöriä kärjillä ja kääntönokilla. Ajotavalla, tieolosuhteilla sekä oikea-aikaisella huollolla on merkittävä rooli elämässä auton ohjauksen osat. Jos kuljettaja usein nytkii ohjauspyörä, pyörää sitä tarkoituksettomasti, koko ajan ajaa kuoppia ja järjestää kilpa-ajoa huonoilla teillä, niin tapahtuu kaikkien nivelosien sekä ohjausjärjestelmän muiden osien rikkominen.
Tarvittaessa voit itse irrota raidetanko. Erikoisavaimella poistaa hammastangon nivel. Mittaa pituus raidetankoa päiden mukana. Sitten on vapautettava nivelen kotelon ja palauta se takaisin raidetangolle. Hyvin kiristäen ohjausmekanismi ruuvipenkkiin aseta kuvattu avain raidetangon pallonivelelle. Sitten vapauta raidetanko. Aseta uusi varaosa välttämättä pitämällä enne mitattu matka. Nyt taas ruuvaa ohjaustanko hammastankoon. Missään tapauksessa ei voi soveltaa kierreliitteettä lukittavaa nestettä ohjaustangon kierteelle. Lopuksi asenna nivelen kotelo hammastangon rungolle.
Jos sinulla on tarve ostaa raidetanko, ei tarvitse tuhlata aikaa etsimällä halutun osan. Tarjoamme tehdä se meidän verkkokaupassamme. Näin säästät aikaa sekä rahaa. Voit myös ostaa kaasujousin, jarrurumpu, suuntavilkkuja tai putkisto.
Raidetanko: Myydyimmät
- Asennuspuoli: etuakseli molemminpuoleinen
- Pituus (mm): 252
- Kierre 1: M12x1
- Tila: Täysin
- Asennuspuoli: Vasen, Oikea
- Kokonaispituus (mm): 227
- Kierre 1: MM16X1.5R
- Tila: Täysin
- Asennuspuoli: Molemminpuolin, Sisempi, Etuakseli
- Pituus (mm): 229,5
- Kierremalli: Oikealla kierteellä
- Tila: Täysin
- Asennuspuoli: Molemminpuolin, Sisempi, Etuakseli
- Pituus (mm): 317
- Kierremalli: Oikealla kierteellä
- Tila: Täysin
- Asennuspuoli: Etuakseli, oikea, Etuakseli, vasen
- Pituus (mm): 128
- Kierre 1: M16x1,5
- Tila: Täysin
- Asennuspuoli: etuakseli molemminpuoleinen
- Pituus (mm): 340
- Ulkokierre [mm]: M14 x 1,5
- Tila: Täysin
- Asennuspuoli: Etuakseli, Molemminpuolin, Sisempi
- Kokonaispituus (mm): 319,8
- Kierre 1: M14x1.5
- Tila: Täysin
- Asennuspuoli: Etuakseli, oikea, Etuakseli, vasen, etuakseli molemminpuoleinen
- Kokonaispituus (mm): 304
- Kierremalli: Oikealla kierteellä
- Tila: Täysin