Iskunvaimentimet auto
Jousituksen iskunvaimennin: yleiset viat ja niiden merkit
- Kuluminen.
- Auton kori heiluu puolelta toiselle ajon aikana.
- Ajon aikana kuuluu epätavallisia ja nakuttavia ääniä.
- Auton koriin osuvia metallisia iskuja tuntuu, kun autolla ajetaan esteiden yli.
- Auto kallistuu eteen- tai taaksepäin kiihdytettäessä tai jarrutettaessa.
- Iskunvaimentimen tangon tiivisteen murtuminen.
- Ajettaessa iskunvaimentimesta kuuluu nakuttavaa ääntä.
- Auton ohjattavuus heikkenee, auto luisuu mutkissa.
- Eri renkaat kuluvat epätasaisesti.
- Iskunvaimentimissa ja niiden lähellä havaitaan öljytahroja.
- Iskunvaimentimen tangon mekaaniset vauriot tai korroosio.
- Auton jarrutusmatka kasvaa.
- Iskunvaimentimista vuotaa öljyä.
- Alustasta kuuluu epänormaalia ääntä kiihdytettäessä ja esteiden yli ajettaessa.
Miten vaihtaa jousituksen iskunvaimentimet?
Iskunvaimentimia ei todellakaan suositella korjattaviksi. Sen vaurioiduttua, komponentti pitää vaihtaa. Vaihto suositellaan tehtäväksi huoltokorjaamolla, koska vaihtaminen on melko työlästä ja vaatii erikoistyökaluja. Lisäksi, sen jälkeen kun vaihto on tehty pitää säätää pyörien aurauskulmat, joka voidaan tehdä vain huoltokorjaamolla. Ota huomioon, että sinun pitäisi aina vaihdattaa auton yhden akselin molemmat iskunvaimentimet.On suositeltavaa vaihtaa myös uudet tiivisteet ja pölysuojat kun vaihdetaan iskunvaimentimet.
- Vaihda iskunvaimentimet kerralla akselia kohden.
- Tutki iskunvaimentimen pölysuojan ja pohjaanlyöntikumin kunto perusteellisesti. Vaihda ne tarvittaessa kerralla.
- Keskimääräinen käyttöikä: 100 000–120 000 km.
Tyypit:
- Lataustyypin mukaan:
- öljy-täytteiset iskunvaimentimet;
- kaasu ja öljytäytteiset iskunvaimentimet
- Rakenteen mukaan:
- kaksiputkiset iskunvaimentimet;
- yksiputkiset iskunvaimentimet.
- Asennuspaikan mukaan:
- vasemman puolen iskunvaimentimet;
- oikean puolen iskunvaimentimet;
- molemmin puolin asennettavat iskunvaimentimet.
- Akselin sijainnin mukaan:
- etu-akselin iskunvaimentimet;
- taka-akselin iskunvaimentimet.
Iskunvaimennin tiedot
Iskunvaimennin on osa minkä tahansa ajoneuvoa, jonka liikkuessa epätasaisella tiepinnalla syntyviä dynaamisia kuormia ja auton jousituksen solmuihin suunnattuja kuormia se kompensoi ja tasoittaa. Riippumatta syntyvien kuormitusten voimasta ja nopeudesta iskunvaimentimen ansiosta jousitukset solmut siirtyvät tavallista tasaisempi. Historiallisten tietojen mukaan iskunvaimentimia alettiin käyttää sotalaitteissa. Ensimmäistä kertaa ainutlaatuisia vaimennussolmuja ja laitteita käytettiin panssareissa ja nimenomaan panssarien jousituksissa. Iskunvaimentimilla oli selkeä tavoite: pitää pyörät pysyvässä kosketuksessa tien pinnan kanssa, jonka ansiosta pyörän oli mahdollisimman selvästi ja pehmeästi kiertää esteen ja samoin nopeasti ja tarkasti palauttaa tielle turvaamalla tarvittavaa tartuntaa. Jouset tai lehtijouset pitävät auton paino ja loput ottavat itsellensä iskunvaimentimet.
Todellisella tiellä on tiepäällyste monimutkaisempi kuin teoriassa, siis auto ei aina auto aja suorassa linjassa. Useita peräkkäisiä kuoppia pakottavat vaimenninta toimimaan ajoittain: se ei ehtinyt täysin ojentua ennen kuin taas pitäisi puristua.
On varmistettava pienillä epätasaisilla tiekohdilla niiden käsittelyä ja isoilla kuopilla iskunvaimentimen täyttä puristusta. Tarvitaan kompromissia ohjaavuuden ja mukavuuden välillä. Iskunvaimentimia jaetaan yksi-ja kaksipitkisiin. Täytteen mukaan on hydraulisia ja kaasuvaimentimia (hydraulisia kaasupaineisia). On myös puhtaasti kaasuiskunvaimentimia, joissa käytetään erittäin korkeata kaasupainetta, mutta ne ovat erittäin harvinaisia.
Jos haluat vaihtaa iskunvaimennin, älä tuhlaa aikaa tuntimääräisiin käynteihin erikoiskaupoissa ja palvelukeskuksissa. Menetät vain aikaa ja maksata huomattavaa liikaa tarvittavasta varaosasta. Sitä parempi on mentävä meidän verkkokauppaamme. Täällä asiakkaillemme tarjoamme laajan valikoiman nokka-akselia joka automerkille. Tilaa tarvittavia varaosia edulliseen hintaan. Me varmistamme, että toimitus toteutettaisiin lyhyessä ajassa. Nokka-akselin lisäksi voit myös ostaa muita autonosia, sellaisia kuten iskunvaimentimen laakeri, ilmansuodatin ja jarrupalat.
Iskunvaimennin: Myydyimmät
- Asennuspuoli: Taka-akseli
- Iskunvaimennusjärjestelmä: Kaksiputki
- Iskunvaimennin tyyppi: Kaasupaine
- Tila: Täysin
- Asennuspuoli: Taka-akseli
- Iskunvaimennusjärjestelmä: Kaksiputki
- Iskunvaimennin tyyppi: Kaasupaine
- Tila: Täysin
- Asennuspuoli: Taka-akseli
- Iskunvaimennusjärjestelmä: Kaksiputki, Säädettävä
- Iskunvaimennin tyyppi: Kaasupaine
- Tila: Täysin
- Asennuspuoli: Taka-akseli, Taka-akseli, oikea, Taka-akseli, vasen
- Iskunvaimennusjärjestelmä: Kaksiputki
- Iskunvaimennin tyyppi: Kaasupaine
- Tila: Täysin
- Asennuspuoli: Etuakseli
- Iskunvaimennin tyyppi: Kaasupaine
- Iskunvaimennin malli: Joustintuki
- Tila: Täysin
- Asennuspuoli: Etuakseli
- Iskunvaimennusjärjestelmä: Kaksiputki
- Iskunvaimennin tyyppi: Kaasupaine
- Tila: Täysin
- Iskunvaimennusjärjestelmä: Kaksiputki
- Iskunvaimennin tyyppi: Kaasupaine
- Iskunvaimennin malli: Teleskooppi-iskunvaimentaja
- Tila: Täysin
- Iskunvaimennusjärjestelmä: Kaksiputki
- Iskunvaimennin tyyppi: Kaasupaine
- Iskunvaimennin malli: Teleskooppi-iskunvaimentaja
- Tila: Täysin