Jakohihna auto
Jakohihnat: yleisiä vikoja ja vikojen tunnusmerkit
- Kuluminen.
- Jakohihnan pinnalle tulee halkeamia, kulumia tai muita mekaanisia vaurioita.
- Moottorin käynnistyksessä on vaikeuksia.
- Moottori tärisee käytön aikana selvästi.
- Moottorin käynnistyksen yhteydessä kuluu epänormaaleja ääniä.
- Pakoputkesta tuleva savu on sinertävää.
- Repeäminen.
- Moottori sammuu yllättäen kesken ajon, eikä sitä saa käynnistettyä uudelleen.
- Starttimoottorin käytön aikana moottorin ylemmästä osasta kuuluu metallinen jymähdys.
Miten jakohihnat vaihdetaan?
Jos venttiilikoneiston hihna hajoaa, se on vaihdettava. Asiantuntijat suosittelevat vaihtamaan hihnan aina 80 000–100 000 kilometrin välein. Hihnarulla on syytä vaihtaa yhdessä hihnan kanssa, ja siksi on suositeltavaa ostaa autoon jakohihnat ja rullat sarjana. Samalla on hyvä vaihtaa myös vesipumppu.
Auton jakohihnan vaihto on melko työlästä ja lisäksi prosessi vaatii hihnankiristimen säätämistä asennuksen jälkeen. Siksi on parempi jättää vaihto autokorjaamon asiantuntijoiden tehtäväksi. Muussa tapauksessa ei ole takeita siitä, että auton eri yksiköt toimivat yhdessä.
Vaihda hammashihnat aina yhdessä rullien ja jäähdytysjärjestelmän pumpun kanssa.
On suositeltavaa asentaa ajastinhihnapakkaus huoltoon.
Keskimääräinen käyttöikä: 80 000 - 100 000 km.
Hammashihnat & jakohihnasarja tiedot
Akselien suhteellisen aseman säilyttämisessä korvaamattomaksi osaksi tulee hammashihna. Hampaiden olemassa olon takia hihna ei luista liikkuvilla osilla. Hammashihna tekee akselin ja hihnan pyörimistä ilman liukastumista. Sen lisäksi tämän koneiston ansiosta on mahdollista siirtää suuria voimia alussa vähän jännitteellä hihnalla. Tämän ansiosta on mahdollista keventää sekä kuormaa akselien tukiin että ja välityskoneiston laakereihin.
Hihnakäytössä, jossa käytetään tämän tyyppisiä kiila- ja ketjuhihnojen etuja yhdistäviä hihnoja. Samaan aikaan ne huomattavasti erottavat parhaiten kiilahihnoista, esimerkiksi, omalla energiatehokkuudella, luotettavalla toiminnalla suurilla kuormilla, suurilla nopeuksilla ja ajoittaisilla kuormituksilla. Etuihin kuuluu myös toiminnan tasaisuus, hiljaisuus, ylikuormituksen korvaus, voitelun puute, edullinen hinta, helppo asennus, sen rikki menossa eivät vaurioitu rakenteen muut elementit.
Ei kannata unohda, että tämän tyyppiset hihnat pystyvät turvamaan maksimaalista tehon siirtoa pienellä tärinällä. Siksi, jos hammashihna menee rikki, älä huoli, sillä sen vaihto ja sen hinta ei ole suuri ongelma auton omistajalle. Joten jos haluat säästää ostamalla varaosaa ja jos haluat ostaa lisäksi jotain hieman kalliimpaa: vakautin, öljynjäähdytin ja jarrupaloja, niin käy verkkokaupassamme. Täällä voit ostaa lähes kaikkea kohtuulliseen hintaan ja lyhyessä ajassa.
Hammashihnat & jakohihnasarja: Myydyimmät
- Hammasluku: 58
- Hammastus: D
- Leveys (mm): 17
- Tila: Täysin
- Hammasluku: 117
- Pituus (mm): 1114
- Materiaali: Lasikuitu
- Tila: Täysin
- Hammasluku: 129
- Paino [kg]: 0,200
- Hihna: trapetsinmuotoisella hammasprofiililla
- Tila: Täysin
- Hammasluku: 138
- Pituus (mm): 1104
- Paino [kg]: 0,13
- Tila: Täysin
- Hammasluku: 151
- Pituus (mm): 1438
- Hihna: Pyöristetyllä hammasprofiililla
- Tila: Täysin
- Hammasluku: 131
- Paino [kg]: 0,16
- Hihna: Pyöristetyllä hammasprofiililla
- Tila: Täysin
- Hammasluku: 142
- Pituus (mm): 1353
- Materiaali: Lasikuitu, HNBR (hydrattu akryyli-nitriili-butadi-kumi)
- Tila: Täysin
- Hammasluku: 160
- Paino [kg]: 0,231
- Pakkausleveys [cm]: 16
- Tila: Täysin